Zapewne wielu z moich czytelników spotkało się z sytuacją w której to ich lot został odwołany albo miał opóźnienie. Nie wszyscy jednak wiedzą, że w takiej sytuacji przysługuje nam odszkodowanie od przewoźnika lotniczego.

Zgodnie z prawem Unii Europejskiej w wypadku odwołania lotu lub znacznego opóźnienia przylotu (powyżej dwóch godzin) przysługuje nam co do zasady odszkodowanie od przewoźnika lotniczego. Jego wysokość jest zryczałtowana i wynosi:
– 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów;
– 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów;
– 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż wskazane powyżej

Musimy jednak pamiętać, że nie dostaniemy powyższego odszkodowania jeżeli:
– zostaliśmy poinformowani o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu;
– zostaliśmy poinformowani o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą nam wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu;
– zostaliśmy poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą nam wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.

Odszkodowanie nie będzie nam przysługiwać również, jeśli odwołanie lub opóźnienie wynika z nadzwyczajnych okoliczności na które przewoźnik nie ma wpływu (np. za taką okoliczność został uznany wybuch wulkanu Eyjafjallajoekull w 2010 r.).
Jak dochodzić roszczenia?

Powinniśmy wysłać do przewoźnika reklamację (jej wzór jest dostępny na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego). W wypadku, gdy przewoźnik jej nie uzna możemy złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (wysyłając taki sam formularz jak uprzednio ze wskazaniem o odmowie uznania reklamacji przez przewoźnika). Po złożeniu skargi pozostaje nam tylko czekać na decyzję urzędu.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s