Zapewne wielu z moich czytelników spotkało się z sytuacją w której to zakupione przez nich wczasy okazały się zgoła odmienne, od tego co oferowało im biuro podróży w katalogu. Co powinniśmy zrobić w takiej sytuacji?

Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych w terminie do 30 dni od jej zakończenia złożyć reklamację u organizatora (czyli zazwyczaj biura podróży) wskazując uchybienia w sposobie wykonania umowy. Ten z kolei ma 30 dni na ustosunkowanie się do niej, a w wypadku złożenia reklamacji jeszcze podczas trwania imprezy turystycznej w terminie 30 dni od jej zakończenia. W wypadku, gdy organizator nie ustosunkuje się do reklamacji w powyższym terminie uważa się, że uznał ją za uzasadnioną.

W wypadku nie złożenia reklamacji w terminie albo jej nieuwzględnienia przez organizatora możemy dochodzić swoich praw przed sądem. Mamy przy tym aż 10-letni termin na złożenie pozwu.

Kolejną kwestią jaką należy ustalić jest wysokość przysługującego nam odszkodowania i ewentualnie zadośćuczynienia.

Szkoda oznacza swoistą stratę w naszym majątku wynikającą z niewłaściwego wykonania umowy i odszkodowanie winno nam ją skompensować. Przykładowo zakwaterowanie turysty w trzygwiazdkowym hotelu zamiast zgodnie z umową czterogwiazdkowym winno skutkować odszkodowaniem w wysokości różnicy cen pomiędzy wycieczką oferującą ten wyższy standard, a oferującą ten niższy (np. tygodniowa wycieczka do danej miejscowości w standardzie trzygwiazdkowym kosztuje 3000 zł a w czterogwiazdkowym 4500 zł, w wypadku zakupu wyższego standardu i otrzymania niższego zasadnym odszkodowaniem byłoby 1500 zł). Nie zawsze jednak można wysokość odszkodowania można obliczyć w tak łatwy sposób. Jakie bowiem powinno nam przysługiwać odszkodowanie za monotonny jadłospis albo istotną różnicę w odległości od hotelu do plaży w porównaniu do deklarowanej? Z pomocą przychodzą nam tutaj „Tabele frankfurckie”, które to mimo, iż nie posiadają żadnej mocy prawnej to są często przez sądy stosowane (tabele są ogólnodostępne w internecie). Zgodnie z nimi za monotonny jadłospis powinno nam przysługiwać 5% odszkodowanie (obliczone od uiszczonej przez nas ceny wycieczki), a za inną od deklarowanej odległość do plaży od 10 do 25% (w zależności od odległości).

Niezależnie od odszkodowania w niektórych przypadkach będzie nam przysługiwało także zadośćuczynienie mające nam zrekompensować krzywdę, czyli szkodę niemajątkową.
Jako przykład mona tu podać parę nowożeńców, którzy podczas podróży poślubnej zostali zakwaterowani w czteroosobowym pokoju, zamiast w dwuosobowym. Para taka poza odszkodowaniem może liczyć na zadośćuczynienie, gdyż nie mogli tego wyjątkowego dla nich czasu spędzić „wyłącznie z sobą” bez obecności osób trzecich.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s