W poprzednim wpisie pisałem o uprawnieniu konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Jak Państwo zapewne pamiętają uprawnienie to nie było uzależnione od wad towaru i nie wymagało wskazania przyczyny odstąpienia. Dziś chciałbym natomiast przedstawić uprawnienia jakie przysługują nam w wypadku zakupu towaru obarczonego wadą.

Niejednokrotnie jakiś czas po dokonaniu zakupu zauważamy, że produkt posiada wadę. Po odkryciu tego faktu przysługują nam uprawnienia nie tylko z tytułu gwarancji (której udzielenie jest co do zasady dobrowolne) ale także z tytułu rękojmi sprzedawcy.

Uprawnienia z tytułu rękojmi statuują przepisy kodeksu cywilnego i dają nam – jako konsumentom – szeroki wachlarz uprawnień. Co istotne regułą jest, że to konsument, a nie sprzedawca dokonuje wyboru z jakiego uprawnienia chce skorzystać.
Uprawnieniami tymi są:
– złożenie oświadczenia o obniżeniu ceny;
– złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy;
– wymienienie rzeczy na rzecz wolną od wad;
– żądanie usunięcia wady.

Musimy jednak pamiętać, że dwa pierwsze uprawnienia nie będą nam przysługiwać, jeśli sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności wymieni rzecz na wolną od wad albo wadę usunie, jednakże ograniczenie to nie występuje jeżeli rzecz była już naprawiana lub wymieniana.

W wypadku, gdy sprzedawca zaproponuje nam wymianę rzeczy na rzecz wolną od wad możemy żądać usunięcia wady, albo w wypadku, gdy sprzedawca zaproponuje nam usunięcie wady możemy żądać wymiany rzeczy na wolną od wad, chyba, że nasze żądanie jest niemożliwe do spełniałoby wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu z sposobem zaproponowanym przez sprzedawcę.

Wymiana rzeczy na wolną od wad albo usunięcie wady winno nastąpić w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego. Obniżenie ceny powinno natomiast pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzecz z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady.

Roszczenia z tytułu rękojmi sprzedawcy przedawniają się z upływem 2 lat od wykryci wady. Ważną przy tym z punktu widzenia konsumenta regulacją jest fakt, że w wypadku stwierdzenia wady w terminie roku od wydania rzeczy to domniemuje się, że wada ta lub jej przyczyna tkwiła w produkcie w chwili wydania, co znacznie ułatwia dochodzenie naszego roszczenia.

Mam nadzieję, że mój wpis pomógł Państwu w zrozumieniu tego jakie przysługują uprawnienia z tytułu rękojmi.

W wypadku, gdyby w tej albo innej sprawie mieli Państwo pytania zapraszam do kontaktu w wiadomości prywatnej, pod numerem telefonu lub osobiście: darmowe porady prawne w każdy wtorek od 16:30-18:00 po uprzednim umówieniu się na konkretną godzinę przez fb lub pod numerem telefonu.

Pozdrawiam,
Adw. Maciej Cerajewski

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s